به گزارش ایسنا ، همزمان با برگزاری نمایشگاه مطبوعات ، کارگاه آموزشی با عنوان امنیت سایبری ، آنتی ویروس ها و رسانه ها ، در غرفه خبرگزاری ایسنا و با حضور خبرنگاران و فعالان رسانه ای حوزه فناوری اطلاعات برگزار شد .
فروش ضد بدافزارهای جعلی و تقلبی از تهدیدهای موجود در بازار ایران است و این موضوع بسیار رایج شده و کاربران هم به اشتباه و بر اثر تبلیغات گسترده شرکتهای نامعتبر اقدام به خرید ضد بدافزار جعلی کرده و اطلاعات و سیستم هایشان را به خطر می اندازند .
امیر صفری فروشانی - کارشناس امنیت اطلاعات - در این گارگاه گفت: یکی از تهدیدات رایج و مهم سایبری باج افزارها هستند البته بیشتر اخبار حوزه تهدیدات سایبری توسط واحد تبلیغاتی یک برند ضدبدافزار در کشور منتشر می شود که اشتباه است
بالغ بر 40 درصد این تهدیدات بعد از باج گیری حاضر به تسلیم کلید به قربانی نشده اند.
او ادامه داد: برخی باج افزارها حتی تا صد میلیون تومان از قربانیان دریافت کرده اما کلید را تحویل نداده است و این در حالی است که آنتی ویروس های بسیاری در کشور فعال است.
به گفته این کارشناس، کلیه پلت فرم ها از جمله ویندوز، اپل، بلک بری و... در معرض خطر هستند اما میزان آسیب زا بودن این پلت فرم ها متفاوت است. اینکه گفته شود لینوکس امن است اصلا اینگونه نیست بلکه هزینه تأمین امنیت و ایمن سازی آن گاهی از ویندوز هم بیشتر است .
او همچنین گفت: این که گاهی تصور میشود برخی دستگاه ها و محصولات برخی کمپانیها مانند اپل ویروسی نمی شوند تصوری بسیار اشتباه است .
نحوه استفاده از آنتی ویروس ها موضوع بعدی مورد بحث بود که صفری در این باره گفت: همه ضدبدافزارها نیاز به بهروزرسانی و اتصال مداوم به اینترنت دارند ، از طرفی حتی الامکان باید از اطلاعات موجود روی سیستم همواره نسخه پشتیبان داشته باشیم تا در صورت بروز سانحه با مشکلی مواجه نشویم .
او گفت: اغلب کاربران می دانند باید از آنتی ویروس استفاده کنند، معیارهای انتخاب آنتی ویروس خوب باید برند خوب ، انتخاب مدل آنتی ویروس براساس نیاز ، داشتن ویژگی های امنیتی و حفاظتی بیشتر ، داشتن پسورد منیجر ( مدیریت پسورد ) و سرویس پشتیبان گیری ابری باشد.
علاوه بر این آنتی ویروس های معتبر به صورت خودکار و تا زمان اعتبار لایسنس آپدیت و بروزرسانی می شوند.
این کارشناس درباره تست های مقایسه ای بین ضدبدافزارها گفت: تست های مقایسه ای قابل استناد و معیار مناسبی برای انتخاب نیستند. اغلب تست ها به شکل معیارهای سلیقه ای است و نمی شود به آنها استناد کرد.
صفری درباره بحث سانسور و دستکاری اخبار در حوزه آنتی ویروس ها گفت: ویروس فلیم را شرکت prevx کشف کرد اما کسپرسکی با ابزار رسانه ای به نام خود زد. ویروس مینی فلیم را هم ترندمیکرو شناسایی کرد که باز هم کسپراسکی به نام خود مطرح کرد .
وی با انتقاد از اینکه خلأ کارشناسی در رسانه ها باعث شده تا اشتباها برندهایی به عنوان سبک ترین آنتی ویروس دنیا مطرح شوند، یادآور شد: وب روت سبکترین آنتی ویروس دنیا هست اما هیچ خبری در ارتباط با آن در رسانه ها نیست .
او افزود: بیشتر اخبار حوزه تهدیدات سایبری توسط واحد تبلیغاتی یک برند ضدبدافزار در کشور منتشر می شود و متأسفانه رسانه ها هم به دلیل عدم آگاهی از این حوزه تخصصی و مهم، در مسیر تبلیغات کسپرسکی قرار می گیرند.
همین اتفاق در ارتباط با ویروس های گاوس و دوکو افتاد و بازوی تبلیغاتی آن شرکت به نام خود زد .
در پایان این کارگاه درباره چرایی انجام این تبلیغات کاذب بحث و مطرح شد که جلوگیری از رشد صحیح دانش کاربرها و همچنین آشنا شدن مصرف کننده ها و خریداران آنتی ویروس با برندهای بزرگ و مطرح امنیتی و شرکتهای معتبر توزیع کننده محصولات آن برندها ، این کارها صورت می گیرد. از طرفی برخی برندهای ضدبدافزار موجود در بازار کشورمان که تبلیغات گسترده ای نیز دارند ، فروش بین المللی مناسبی ندارند و لذا حاضر هستند دست به هر کاری بزنند تا سهمی از بازار ایران را به دست آورند .
فروش ضد بدافزارهای جعلی و تقلبی از تهدیدهای موجود در بازار ایران است و این موضوع بسیار رایج شده و کاربران هم به اشتباه و بر اثر تبلیغات گسترده شرکتهای نامعتبر اقدام به خرید ضد بدافزار جعلی کرده و اطلاعات و سیستم هایشان را به خطر می اندازند .
امیر صفری فروشانی - کارشناس امنیت اطلاعات - در این گارگاه گفت: یکی از تهدیدات رایج و مهم سایبری باج افزارها هستند البته بیشتر اخبار حوزه تهدیدات سایبری توسط واحد تبلیغاتی یک برند ضدبدافزار در کشور منتشر می شود که اشتباه است
بالغ بر 40 درصد این تهدیدات بعد از باج گیری حاضر به تسلیم کلید به قربانی نشده اند.
او ادامه داد: برخی باج افزارها حتی تا صد میلیون تومان از قربانیان دریافت کرده اما کلید را تحویل نداده است و این در حالی است که آنتی ویروس های بسیاری در کشور فعال است.
به گفته این کارشناس، کلیه پلت فرم ها از جمله ویندوز، اپل، بلک بری و... در معرض خطر هستند اما میزان آسیب زا بودن این پلت فرم ها متفاوت است. اینکه گفته شود لینوکس امن است اصلا اینگونه نیست بلکه هزینه تأمین امنیت و ایمن سازی آن گاهی از ویندوز هم بیشتر است .
او همچنین گفت: این که گاهی تصور میشود برخی دستگاه ها و محصولات برخی کمپانیها مانند اپل ویروسی نمی شوند تصوری بسیار اشتباه است .
نحوه استفاده از آنتی ویروس ها موضوع بعدی مورد بحث بود که صفری در این باره گفت: همه ضدبدافزارها نیاز به بهروزرسانی و اتصال مداوم به اینترنت دارند ، از طرفی حتی الامکان باید از اطلاعات موجود روی سیستم همواره نسخه پشتیبان داشته باشیم تا در صورت بروز سانحه با مشکلی مواجه نشویم .
او گفت: اغلب کاربران می دانند باید از آنتی ویروس استفاده کنند، معیارهای انتخاب آنتی ویروس خوب باید برند خوب ، انتخاب مدل آنتی ویروس براساس نیاز ، داشتن ویژگی های امنیتی و حفاظتی بیشتر ، داشتن پسورد منیجر ( مدیریت پسورد ) و سرویس پشتیبان گیری ابری باشد.
علاوه بر این آنتی ویروس های معتبر به صورت خودکار و تا زمان اعتبار لایسنس آپدیت و بروزرسانی می شوند.
این کارشناس درباره تست های مقایسه ای بین ضدبدافزارها گفت: تست های مقایسه ای قابل استناد و معیار مناسبی برای انتخاب نیستند. اغلب تست ها به شکل معیارهای سلیقه ای است و نمی شود به آنها استناد کرد.
صفری درباره بحث سانسور و دستکاری اخبار در حوزه آنتی ویروس ها گفت: ویروس فلیم را شرکت prevx کشف کرد اما کسپرسکی با ابزار رسانه ای به نام خود زد. ویروس مینی فلیم را هم ترندمیکرو شناسایی کرد که باز هم کسپراسکی به نام خود مطرح کرد .
وی با انتقاد از اینکه خلأ کارشناسی در رسانه ها باعث شده تا اشتباها برندهایی به عنوان سبک ترین آنتی ویروس دنیا مطرح شوند، یادآور شد: وب روت سبکترین آنتی ویروس دنیا هست اما هیچ خبری در ارتباط با آن در رسانه ها نیست .
او افزود: بیشتر اخبار حوزه تهدیدات سایبری توسط واحد تبلیغاتی یک برند ضدبدافزار در کشور منتشر می شود و متأسفانه رسانه ها هم به دلیل عدم آگاهی از این حوزه تخصصی و مهم، در مسیر تبلیغات کسپرسکی قرار می گیرند.
همین اتفاق در ارتباط با ویروس های گاوس و دوکو افتاد و بازوی تبلیغاتی آن شرکت به نام خود زد .
در پایان این کارگاه درباره چرایی انجام این تبلیغات کاذب بحث و مطرح شد که جلوگیری از رشد صحیح دانش کاربرها و همچنین آشنا شدن مصرف کننده ها و خریداران آنتی ویروس با برندهای بزرگ و مطرح امنیتی و شرکتهای معتبر توزیع کننده محصولات آن برندها ، این کارها صورت می گیرد. از طرفی برخی برندهای ضدبدافزار موجود در بازار کشورمان که تبلیغات گسترده ای نیز دارند ، فروش بین المللی مناسبی ندارند و لذا حاضر هستند دست به هر کاری بزنند تا سهمی از بازار ایران را به دست آورند .
موسسه نرم افزاری ترسیم رایانه شرق