به گزارش دیسنا : ما در یادداشتهایی که پیش از این منتشر کردیم چندین مطالب درباره شیوه انتخاب و خرید یک آنتی ویروس مناسب توضیحاتی دادیم .
امروز وب سایتها و نشریات زیادی درباره آنتی ویروسها و معیارهای انتخاب یک آنتی ویروس مناسب از دیدگاه خود اقدام به انتشار خبر و گزارش میکنند .
ولی متاسفانه باید گفت بیشتر مطالبی که در این باره منتشر می شود چیزی بجزء اطلاعات نادرست در اختیار کاربران قرار نمی دهد .
روزنامه دنیای اقتصاد هم یکی از نشریاتی است که درباره آنتی ویروسها و بازار این محصولات خبر و گزارش منتشر میکند .
ولی نکته اینجاست که مطالب منتشر شده این روزنامه درباره آنتی ویروسها آغشته به مطالب نادرست و اشتباه است و چیز مفیدی تحویل خواننده های روزنامه و وب سایتش نمی دهد .
تا امروز ما 3-4 مورد از خبرهای آنتی ویروسی که توسط روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده را نقد و بررسی کردیم و به وضوح دیدیم که نگارنده بجزء مشکلات فنی و ایرادات ادبی حتی میتوان گفت به نوعی دچار مشکلات اخلاقی هم گرفتار است .
دوباره انتشار گزارشی نادرست درباره آنتی ویروسها
شیطنت دوباره مرکز ماهر و روزنامه دنیای اقتصاد
بررسی گزارش روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان گزارشی از بازار آنتی ویروس ایران
نقدی بر خبر " نبرد نگهبانان دنیای دیجیتال "
متاسفانه حجم اطلاعات و اخبار نادرست و کذبی که توسط وب سایتها و نشریات ایرانی درباره آنتی ویروسها منتشر می شود زیاد است که دیسنا قادر نیست همه آنها را نقد و بررسی کرده و اشتباهات آنها را به کاربران ایرانی گوشزد کند و به همین دلیل تمرکز اصلی دیسنا ارائه آموزشها و اطلاعات صحیح است تا خود کاربران قادر به تشخیص مطالب درست از نادرست باشند .
لینکهای فوق فقط نقد چند مورد از دهها مورد خبر و گزارش مبهم و نادرستی است که این نشریه تاکنون منتشر کرده .
آخرین نمونه گزارشات آنتی ویروسی روزنامه دنیای اقتصاد نیز همین چند هفته پیش با عنوان " چه آنتی ویروسی مناسب کدام کاربر است ؟ " منتشر شد و البته مطابق معمول حاوی مطالب نادرست و غیر معتبر است .
ولی چه بخشهایی از این خبر نادرست است ؟
نوشته های آبی رنگ ، مطالب روزنامه دنیای اقتصاد است .
- " با توجه به این موضوع و لحاظ کردن بحث ویروسهای اینترنتی، حفظ امنیت اطلاعات برای کاربران این کامپیوترها اهمیت بسیاری دارد."
پاسخ :
ویروس ویروس است و اینترنتی و غیر اینترنتی ندارد .
امروز ویروسها و تهدیدات سایبری بسیار زیاد هستند و انواع مختلف : ویروس ، مالور ، تروجان ، بکدور ، هرزنامه ، هک ، فیشینگ و ...
این تهدیدات دیگر به سادگی قابل تفکیک نیستند .
اینترنت فقط یکی از راه های ورود ویروسها به تجهیزات دیجیتالی هستند و نه چیزی بیشتر .
- " به همین منظور کاربران معمولا به سراغ نرمافزارهای آنتیویروس که در انواع گوناگونی در بازار موجودند میروند. "
پاسخ :
معمولا نه ؟ باید گفت کاربران تجهیزات دیجیتالی چاره ای به استفاده از آنتی ویروس ندارند .
از طرفی گفته نشده بازار آنلاین یا فروشگاهی آفلاین ؟
به دلایلی که قبلا گفتیم امروز بیشتر خریداران ضد ویروس مستقیمآ به وب سایت شرکتهای اصلی توزیع کننده وارد شده و از آنها خرید میکنند و به سراغ فروشگاه های سطح بازار اعتماد ندارند .
نمونه بارز آن توزیع کارت لایسنسهای جعلی توسط شرکت مادر کسپرسکی در بازار ایران است که باعث افزایش بی اعتمادی به فروشگاه های سطح بازار شده است .
- " چرا باید وقتی نسخههای قابل دانلود وجود دارند بابت خرید آنتیویروس هزینه کنیم و... مواجه میشوند. "
پاسخ :
اصولا آنتی ویروس به عنوان یک نرم افزار دانلود می شود . چه نسخه اصلی و معتبر و چه نسخه غیر معتبر و جعلی .
باید درباره دلایل استفاده از نسخه های اصلی آنتی ویروس و عدم استفاده از نسخه های جعلی و تقلبی صحبت می شد و نه دانلود و غیر دانلود .
- " این نرمافزارها ضمن شناسایی ویروسهای مخرب و خطرناک میتوانند این ویروسها را از دستگاه کاربر پاک کرده و سلامت دستگاه را تضمین کنند. "
پاسخ :
وظیفه آنتی ویروس پاک کردن سیستم آلوده نیست . وظیفه اصلی آنتی ویروسها حفاظت از سیستم در برابر تهدیدات می باشد .
پاک کردن سیستم آلوده وظیفه تیمهای پشتیبانی و ابزارهای ویروس یابی است و نه نرم افزارهای آنتی ویروس .
- " زیرا آنتیویروس از رایانه کاربر نه تنها در برابر ویروسها بلكه در برابر انواع بدافزارها نیز محافظت میكند. "
پاسخ :
امروزه کلمه ویروس یک کلمه عمومی است .
تهدیدات دنیای سایبری و دیجیتالی شامل طیف وسیعی می شوند :
ویروس ، تروجان ، مالور ، بدافزار ها ، هرزنامه ها ، اسپمها ، حملات هکری و نفوذ ، سرقت اطلاعات ، فیشینگ ، جاسوس افزارها ، تبلیغ افزارها ، ترس افزارها ، آنتی ویروسهای جعلی و تقلبی ( FAKE AV ) و تهدیدات دیگر .
در بسیاری از موارد به همه اینها نام عمومی ویروس و برخی بدافزار داده می شود .
- " در مورد انواع آنتیویروس هم باید بگوییم که اولین و مهمترین نکته این است که نرمافزارهای امنیتی چند نوع مختلف دارند. 1- آنتیویروس، تروجان و مالویر، 2- برنامههای ضدجاسوسی یا anti spyware ، 3-fire wall یا دیوار آتش ، 4- نرمافزارهای امنیت اینترنتی (internet security). "
پاسخ :
شیوه نگارش همین بخش نشان می دهد نویسنده خبر شخصی آماتور و بی اطلاع بوده است .
امروزه ضد ویروسها در 3 تا 4 کلاس مختلف تولید می شوند :
1- ضد ویروس : مقابله با تهدیدات ( بدون فایروال و ویژگی های امنیتی اضافی )
2- اینترنت سکیوریتی ها ( آنتی ویروس + فایروال + برخی ویژگی های اضافی )
3- ماگزیمم سکیوریتی ها ، 360 ( توتال سکیوریتی ها ) ( آنتی ویروس + فایروال + ویژگی های اضافی + قابلیت نصب بر روی دستگاه های مختلف )
اصولا برنامه هایی که به عنوان فایروالها عرضه می شوند شاید جزء برنامه های امنیتی محسوب شوند ولی جزء ضد ویروسها محسوب نمی شوند .
از طرفی اکثر شرکتهای تولید کننده ضد ویروس دیگر مانند گذشته فایروال به تنهایی تولید نمیکنند و تکنولوژی های فایروال را به بسته های آنتی ویروس خود افزوده اند .
زیرا کاربران نیاز به امنیت متمرکز دارند و نه اینکه مجبور به استفاده از چند نرم افزار امنیتی جداگانه باشند که در نهایت چیزی بجزء سردرگمی آنها نداشته باشد .
درباره ضد جاسوس افزارها نیز باید گفت سالهاست دیگر برنامه ای با عنوان ضد جاسوس افزار تولید و ارائه نمی شود و جاسوس افزارها را همان آنتی ویروسها شناسایی می کنند .
نویسنده این خبر مشخص است در خوابی مشابه خواب اصحاب کهف تشریف داشتن .
- " این نرمافزارها در انواع تک کاربره، چند کاربره و با قیمتهای گوناگون به بازار عرضه شدهاند. همانطور که از نام این نرمافزارها مشخص است نرمافزارهای دسته اول برای کامپیوترهای شخصی و دسته دوم برای کاربردهای نظامی و بسیار پیچیده و مهم کاربرد دارند. کارشناسان توصیه میکنند کاربران در جستو جوهای پرخطر از آنتیویروسهای ضدجاسوسی استفاده کنند. نرمافزارهای دسته سوم نیز بسیار قوی هستند، اما نرمافزارهای دسته چهارم برای کاربرانی که وقت زیادی را صرف گشت و گذار در اینترنت میکنند مناسب است . "پاسخ :
دسته بندی صورت گرفته به طور کلی اشتباه است و اصلا ربطی به کاربردهای نظامی یا غیر نظامی ندارد .
این دسته بندی کاملا غیر فنی ، غیر علمی و من در آوردی است که از مغز نویسنده خبر روزنامه دنیای اقتصاد به شکل ناجوری تراوش کرده .
ولی دسته بندی آنتی ویروسها چگونه است ؟
ما در پاراگراف قبل از لحاظ کلاس آنتی ویروس تولیدی آنها را به 3-4 دسته تقسیم کردیم .
حال هر کدام از آن محصولات با توجه به لایسنس عرضه شده قابلیت نصب بر روی 1 تا چند دستگاه را دارند .
- " به گفته یک کارشناس بازار نرمافزار، در حال حاضر آنتیویروسهای زیادی در بازار موجود است، اما پیشنهاد ما به شما انتخاب آنتیویروسی از بین برندهای تایید شده است که در ایران نمایندگی داشته باشند. چون طبق نظر موسسه ویروسشناسی معتبر VB100% تنها 5 آنتیویروس توانستهاند از آزمایشات سربلند بیرون بیایند که کسپرسکی و مکافی و نود 32 جزء آن دستهاند. براساس اعلام این کارشناس در بین آنتیویروسها نورتون و McAfee بهعلت آمریکایی بودن و مسائل تحریم و همینطور عدم پشتیبانی شرکت اصلی و زیاد بودن نسخههای کرک شده آن توصیه نمیشود . "
پاسخ :
جالب است که این مثلا کارشناس نرم افزار چقدر بی اطلاع بوده اند که بحث نمایندگی را با وب سایت تست آنتی ویروس ویروس بولیتن قاطی کرده !
از طرفی تستهای ویروس بولیتن توسط بسیاری از شرکتها یا تحریم شده و یا اصولا به آن اهمیتی نمی دهند . مانند پاندا و ترند میکرو که تحریم کرده اند و یا سایمنتک و مکافی و غیره که اصولا اعتباری برای تستهای این وب سایت قائل نیستند .
در حالی دلیل عدم خرید ضد ویروسهای مکافی و نورتون را بحث تحریم و آمریکایی بودن آنها و تعداد زیاد نسخه های جعلی بیان کرده که اولا نسخه های جعلی و تقلبی ضد ویروسهایی مثل کسپرسکی و نود32 بیش از هر ضد ویروس دیگری در ایران هستند .
و از طرفی آنتی ویروسهای نورتون در ایران نماینده و توزیع کننده معتبر دارند و این شرکت علاوه بر سرویس رجیستر ( ثبت ) و آپدیت ( بروزرسانی ) که به طور مستقیم به آنتی ویروسهایش می دهد ، خدمات پشتیبانی بسیار سریع و خوبی را به مشتریانش حتی در ایران می دهد ، البته از طریق توزیع کننده اصلی محصولاتش .
دقیقآ ارائه سرویس توسط کمپانی های بزرگ آنتی ویروس به کاربرانشان در ایران است که باعث عصبانیت شدید شرکتهای کوچک و تازه تاسیس از جمله کسپرسکی شده است .
بد نیست بدانید برخی فروشندگان آنتی ویروسهای کسپرسکی برای بدنام کردن آنتی ویروسهای غولهای آنتی ویروس اقدام به توزیع نرم افزارها و لایسنسهای جعلی این شرکتها میکنند و احتمالا به همین دلیل است که روزنامه دنیای اقتصاد گفته نسخه های تقلبی آنها زیاد است .
امروز نسخه جعلی و تقلبی هر ضد ویروسی را میتوان در بازار و اینترنت مشاهده کرد از جمله کسپرسکی .
درباره مکافی هم ضد ویروسهای این شرکت قبلا قابل ثبت و آپدیت در ایران نبود ولی ظاهرآ 1 ماهی می شود که این کمپانی بزرگ آمریکایی سرویس ثبت و آپدیت مستقیم آنتی ویروسهایش را برای کاربران ایرانی باز کرده و فقط مشکل این است که هنوز شرکت و توزیع کننده ایرانی معتبری محصولات این شرکت را با لایسنس معتبر ارائه نمی دهد . ( البته این مسئله نیاز به بررسی بیشتری دارد . )
- " این کارشناس توصیه کرد آنتیویروس Quick Heal برای کاربرانی که قصد خرید نمونه تحت شبکه را دارند مناسب است، زیرا نسخه سیستم مدیریت تحت شبکه این آنتیویروس بسیار پیشرفته، کامل، با کاربری آسان و یوزرفرندلی است . "
پاسخ :
در بالا سطح دانش و آگاهی آن کارشناس که مورد مصاحبه قرار گرفته مشخص شد . پس دیگر نباید انتظار داشته باشیم این به اصطلاح کارشناس نرم افزار اطلاعات صحیح و مفیدی را در اختیار ما قرار دهد .
ما نمیگوئیم آنتی ویروسهای هندی کوئیک هیل خوب است یا بد . ولی این به اصطلاح کارشناس چرا دیگر ضد ویروسها از جمله ترند میکرو ، سایمنتک و غیره را توصیه نکرده ؟
با اندکی دقت در شیوه نگارش خبر متوجه خواهید شد که در نهایت کل مطلب حتی به نفع کوئیک هیل نیز نوشته نشده .
- " اما برای کامپیوترهای شخصی، اگر از اینترنت پرسرعت و دائمی ADSL استفاده میکنید، باید آنتیویروسی خریداری کنید که آپدیتهای سنگین نداشته باشد و در ضمن دائما سرور خود را چک کند. آنتیویروسهای کسپرسکی چنین ویژگی را دارند. "
پاسخ :
با مشاهده این بخش از خبر دیگر صد در صد مطمئن می شویم که نویسنده خبر به جای مصاحبه با یک کارشناس خبره امنیتی و فناوری اطلاعات که بی طرف باشند به سراغ یک فروشنده کسپرسکی رفته .
شرکتی که در این سالها با کلاهبرداری و انتشار اخبار و تبلیغات نادرست سعی در فریب مشتریان و فروش محصولاتش داشته و پیش از این دهها مورد از کلاهبرداری ها و فریبکاری های این شرکت را با ذکر مستندات و منابع معتبر نشان داده ایم .
اهداف روزنامه دنیای اقتصاد از انتشار این خبر :
- هدایت کاربران به خرید آنتی ویروسهای برخی شرکتهای کوچک از جمله شرکت کلاهبردار کسپرسکی .
- کمی پول گرفتن از نماینده شرکت کوئیک هیل و تبلیغ برای این شرکت .
- ترساندن کاربران تا محصولات کمپانی بزرگ و معتبر آنتی ویروس را خریداری نکنند .
پیش از این نیز گفتیم که کسپرسکی ترجیه می دهد با شرکتهایی مثل کوئیک هیل و بیت دفندر رقابت کند تا با غولهای امنیتی و آنتی ویروس .
از جمله سایمنتک و ترند میکرو که نسخه های معتبر آنها در ایران ارائه شده و به مشتریان ایرانی سرویس و خدمات می دهند .
- ایجاد اختلال در فرآیند تصمیم گیری کاربران با ارائه اطلاعات نادرست درباره انواع تهدیدات و آنتی ویروسها و دسته بندی آنها .
چند روز پس از این خبر که در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شد ، باشگاه خبرنگاران جوان نیز در خبری اقدام به معرفی ضد ویروسی کرده که اصلا قابلیت استفاده در ایران ندارد .
باشگاه خبرنگاران جوان در حالی اقدام به معرفی آنتی ویروس آوست ( Avast ) نموده که ضد ویروسهای آوست اصلا قابلیت ثبت ( رجیستر ) و آپدیت ( بروزرسانی ) در ایران ندارند و قادر به حفاظت از کاربران نیستند .
متاسفانه این اولین بار نیست که وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان اقدام به انتشار اخبار نادرست درباره محصولات آنتی ویروس میکند .
دیسنا موارد اشتباه به اطلاع وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان رسانده ، ولی مشخص نیست دلیل تاکید این وب سایت در انتشار مطالب نادرست چیست ؟!
موسسه نرم افزاری ترسیم رایانه شرق